Är Willys seriösa i kampanjen mot matsvinn? Vi tvivlar

Matsvinn är ett hett ämne. I och med att folk börjar inse hur löjligt det är med mängden mat som slängs i en värld med svältande människor och begränsade resurser, så börjar också pressen på de ansvariga att öka. Förra året fick vi se överallt reklam där Willys skröt med hur duktiga de var på att minska matsvinn, kanske i ett försök att locka fler miljömedvetna kunder. Går man in på deras webbsida så står det tydligt att de söker samarbetspartners. Vi som engagerar oss ideellt i kampen mot matsvinn tänkte bara: ”Det är goda nyheter!”. Bara några månader efter att vi startade det första solidariska kylskåpet och ett lyckat samarbete med Hemköp Masthugget så var det kanske dags att föreslå ett samarbete med Willysbutikerna som ligger i närheten av dem andra solidariska kylskåp, Kvilletorget och i Kortedala bibliotek.
        Men snart visade sig i ett underligt mejlutbyte att de inte verkar vara så seriösa som de påstår. Känslan vi får från denna konversationen är att de inte ger raka svar och hittar på en del ursäkter, men vi ska låta er avgöra. Tanken med Solikyl har varit från början att jobba så transparent och inkluderande som möjligt, så därför offentliggör vi hela samtalet (längst ner). Du kan också få ett bra inblick i hur branschen fungerar/tänker kring matsvinn.
        
Efter Willys kampanj om matsvinn kom deras nästa vid jul, och handlade förstås om att handla mer och mer
Efter Willys kampanj om matsvinn kom deras nästa vid jul, och handlade förstås om att handla mer och mer
        
        Först tackade Willys nej till ett samarbete, för att de trodde att vi inte nådde rätt målgruppen. Efter förklaringen om att Solikyl har faktiskt hjälpt många som verkligen behövde så var problemet av en annan natur. De utgick från att vi inte hanterade mat på ett säkert sätt, ett antagande som inte stämmer. Ok, än så länge… vi förstår när man är lite osäker på en liten organisation som man aldrig hört talas om och som vill rädda mat på ett innovativt och okonventionellt sätt, men när Willys kontinuerligt avvisar oss och lämnar våra frågor och argument obesvarade, då börjar vi att vara osäkra på dem.
        Till slut kan vi bara ana och spekulera de verkliga anledningar till varför de utesluter oss från ett samarbete. Vi tror att man kan nog tjäna mer i marknadsföring genom att jobba med de stora etablerade välgörenhetsorganisationer. Det kan också bero på att det vi gör avskräcker dem. De vill nog att maten hamnar i en miljö som är begränsade till dem som anses vara de fattiga och behövande, och inte i lätt tillgängliga kylskåp. Vi vill däremot att maten hamnar hos de behövande OCH kommer till allmänheten, så att vi kan börja bygga på en modell som faktiskt kan minska matsvinn på en större skala, och samtidigt främja en villkorslös delningskultur och civilt engagemang. Självklart tycker vi att det är bra att mataffärer skänker sin mat till välgörenheten istället för att slänga, men frågan är: kan välgörenhetsorganisationer verkligen klara av mängden mat som alla butiker slänger? Den fråga har Willys inte heller svarat på, och i ett samtal vi hade med någon som är livsmedelsansvarig i en stor välgörenhetsorganisation fick vi reda på att de får så mycket att de också måste slänga. Sanningen är nog, tyvärr, att matsvinnet är så pass stort i Sverige att det inte kan bara döljas i de etablerade organisationer.
    Det är också märkligt att sådana beslut ska fattas centralt. Vad är meningen då med att butikerna inte får bestämma själva vilka de vill inleda ett samarbete med? Är de som står längst upp i hierarkin de som kan bäst? I slutända spelar det nog inte så stor roll, eftersom butikscheferna är ofta så upptagna att de inte kan nås för att prata med några som är intresserad av att lösa deras matsvinnsproblem. Kanske problemet är att matsvinn inte anses alls vara ett problem! Det anses snarare vara en affärsmöjlighet på att göra reklam, skapa en image och locka fler kunder. Inte så konstigt, eftersom det är så marknadslogiken fungerar.
    Vi som verkligen bryr oss om slöseri med jordens resurser och som vill lösa detta genom att ha en öppen, transparent och delaktig verksamhet ska fortsätta att bevaka och sätta press på de ansvariga när det behövs. Och du är mer än välkommen att vara med på detta!
Läs hela konversationen:

Avsändare tomasz@solikyl.se
Mottagare info@willys.se
Datum 28.10.2016 12:30

Hej,
vi är mycket glada att läsa om ert engagemang mot svinn och att Willys vill samarbeta med andra organisationer! (https://www.willys.se/svinnsmart)

Vi har haft ett väldigt lyckat pilotprojekt på gång sedan i våras och konceptet börjar att växa i Göteborg. Kortfattat, ett “Solidariskt Kylskåp” handlar om en offentlig delningspunkt, där vem som helst får hämta och/eller lämna mat som annars skulle gå till spillo. Vi har numera ett samarbete mellan Hemköp Masthuggstorget och Göteborgs första solidariska kylskåp på Omställningsverkstan (Vegagatan 1), och nu ett andra kylskåp på Kortedala bibliotek.

Därför kontaktar vi er, för att föreslå ett samarbete mellan Willys Gamlestan och “Solikyl”, då vi skulle kunna leverera överbliven mat till kylskåpet i Kortedala och andra eventuella kylskåp/skafferier i närområdet. Vi diskuterar gärna allt från logistiken, marknadsföring och andra viktiga detaljer under ett möte.

Här kan man läsa mer om oss: www.solikyl.se
Ett reportage om “Solikyl” – http://goteborg.etc.se/inrikes/solidariska-kylskapet-star-oppet-alla

Vänliga Hälsningar,
Tomasz
Marknadsföringsansvarig
Solidariskt Kylskåp / Foodsharing Sweden
….

 

Avsändare Willys konsumentkontakt
Mottagare tomasz@solikyl.se
Datum 01.11.2016 07:23

Hej Tomasz,

Tack för att ni kontaktar oss. Vi tycker det är roligt och spännande att så många är intresserade av Willys projekt “Svinn-smart”. Tillsammans gör vi förhoppningsvis världen lite bättre. I detta projektet vänder vi oss främst till organisationer och föreningar som har för avsikt att regelbundet hjälpa de som är mest utsatta.

I nuläget måste vi tacka nej. Arbetet ni har valt att satsa på verkar spännande och vi kommer därför att spara kontaktuppgifterna till dig. Om det framöver blir möjligt med ett samarbete hör vi av oss.

Vi tackar er för ert engagemang och önskar er en trevlig dag.

Med vänlig hälsning Mikael

Mikael ***
Kommunikatör
Willys AB
Besöksadress: Falkenbergsgatan 3
Postadress: 412 86 Göteborg
www.willys.se
Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse

 

Avsändare kontakt@solikyl.se
Mottagare info@willys.se
Datum 06.11.2016 11:11

Hej Mikael,

vad bra att ni vill hjälpa de mest utsatta! De som mest använder Solikyl är precis denna målgruppen, framför allt pensionärer som inte har råd. Vissa åker från andra sidan staden just för att hämta mat i vårt första kylskåp där vi har pågående samarbete med Hemköp Masthugget. Lyckligtvis så har vi nyligen startat ett nytt i Kortedala och de kommande dagar ska vi inviga ett till på Kvilletorget, där det finns en Willys. Det är för de sistnämnda vi söker samarbete.

Vi vet att vårt arbete med behövande syns inte så mycket (ännu!), eftersom vi började Juni i år, men vi satsar på en modell som har två starka fördelar jämfört med andra välgörenhetsorganisationer: vi slipper stigmatisering genom att hålla det öppet för alla, och vi engagerar flera på en lokal nivå. Du kan förstå vad detta betyder och vad det har för potential om du kollar på den framgångsrika Foodsharing Tyskland.

Vi pratar gärna på telefonen för att förklara alla möjliga frågor, för att diskutera hur ni också skulle kunna tjäna av marknadsföring genom ett eventuellt samarbete med oss, som vi tänker inleda med en prövningstid.

Just nu har vi ett tiotal foodsavers i Göteborg som är redo att regelbundet hämta, sortera och leverera matsvinnet. Allt för att underlätta för butiken, miska era kostnader, bespara miljön och öka värdet i er marknadsförning.

Om det inte är aktuellt vill våran community gärna lyssna på motivering.

Med vänlig hälsning,
Tomasz
Marknadsföringsansvarig
Solidariskt Kylskåp / Foodsharing Sweden

 

 

Avsändare Anna
Mottagare kontakt@solikyl.se
Datum 08.11.2016 10:42

Hej Tomasz!
Tack för ditt mejl och för att ni tänkt på oss som eventuell samarbetspartner! Jag tycker att ert projekt låter beundransvärt och det ska bli spännande att se hur det utvecklas. Jag tror absolut att maten i era kylar kommer till människor som behöver den och att ni har för avsikt att arbeta med detta regelbundet. Men i dagsläget passar inte er modell hur vi har valt att arbeta.

Vi har arbetat fram en modell där vi samarbetar med välgörenhetsorganisationer som hämtar mat på våra butiker och sedan ser till att den kommer ut utan “mellanhänder” direkt till behövande på ett säkert sätt. Vi tycker att det är mycket viktigt att maten hanteras på ett säkert sätt hela vägen fram till den som ska äta den. Även om vårt ansvar för maten slutar när den lämnar oss anser vi att det är vårt ansvar att samarbeta med organisationer där vi känner oss 100 % trygga med att matsäkerheten är under kontroll, därför ställer vi bland annat krav på att våra samarbetspartners har kunskap och koll gällande, kylkedja, hygien, spårbarhet och övriga lagkrav för livsmedelshantering. Dessa faktorer bedömer vi som högre risk när det gäller arbetsmodellen med öppna kylskåp. När en organisation ger maten direkt till den som ska förtära den kan information om allergener, eventuella passerade datum och övrig relevant information med större säkerhet förmedlas. Vi vet också mer om tidsaspekten och känner oss trygga med att inget blir liggande och gammalt tex.

Det kan visa sig längre fram att vi öppnar upp även för att samarbeta kring den här typen av “kylskåpslösningar”, men detta är alltså inte aktuellt för oss idag.

Jag önskar er all lycka till framöver!

Vänlig hälsning Anna
__________________________
Anna ******
Miljökoordinator

Willys AB
Besöksadress: Falkenbergsgatan 3
Postadress: 412 86 Göteborg
www.willys.se
Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse

 

 

Avsändare kontakt@solikyl.se
Mottagare Anna
Datum 23-11-2016

Hej Anna!

Tack för svaret. Vi trodde att ett hinder för samarbet handlade om att nå den rätta målgruppen, men tack för att vi får nu ytterligare en chans att förklara hur vårt projekt fungerar!

Maten vi hämtar från våra samarbetspartner samt andra tillfälliga donationer kontrolleras alltid av våra kunniga foodsavers innan det sorteras för kyl eller frys.

Kylkedjan bryts inte och alla våra kylskåp och hyllor, till motsatsen av det du påstod, är alltid under sikt och rengörs regelbundet. Flera av våra foodsavers har lång erfarenhet av dumpstring och är “experter” på att hantera matsvinn och rädda maten på rätt sätt.

Jag förstår varför det kan göras felaktiga antagande angående matsäkerheten i vårt projekt. Det beror på att vi måste kommunicera bättre till dem som tittar på oss utifrån, så att man förstår hur modellen fungerar. Det gör vi nu till er men vi ska inkludera mer detaljerade information i våran webbsida också.

Förutom vår “foodsavers” kontroll bör man inte heller underskatta folks förmåga att avgöra själv om maten är tjänlig. Vid varje kylskåp finns det grundreglerna och riktlinjer utifrån livsmedelsverkets rekommendationer och krav. Vi passar alltså på och informerar våra besökare om rekommendationerna från livsmedelsverket som dessa:
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/miljo/ta-hand-om-maten-minska-svinnet/vad-betyder-datummarkningen/

Vad det gäller matsäkerheten fungerar modellen nu och vi har bara valt denna modellen för att vi ser den fungera också på en mycket större skala. Vi har adopterat de “best practices” från Foodsharing Tysklands, som inte har fått ett enda klagomål eller anmälan från deras publik. Matsäkerheten sköts enligt livsmedelsverket av alla inblandade: foodsavers och de som använder kylskåpen.

Det blir dock mycket svårt att påvisa vad båda sidor här påstår utan att testa det i praktiken. Därför föreslår vi en prövningstid på ett par månader med en eller två butiker i Göteborg (Kvilletorget och/eller Gamlestan).

Vi från Solidariskt Kylskåp (inte bara som organisation, utan också som en rörelse av medborgare engagerade i matsvinnsfråga) antar att ni är mycket seriösa med att minska matsvinn. Därför vill vi ställa frågan: tror ni att alla befintliga välgörenhetsorganisationer (förutom oss) kan hantera all mat som slängs av era butiker? Hur långt har ni lyckats hittills i Göteborg?

Hoppas att ni kan leva upp till era mål att göra “världen lite bättre” tillsammans med oss.

Vänliga Hälsningar,
Tomasz C.
Marknadsföringsansvarig
Solidariskt Kylskåp / Foodsharing Sweden
Mobil *******

 

 

Från: kontakt@solikyl.se
Skickat: den 3 januari 2017 20:49
Till: Åhnberg Anna
Ämne: Re: Samarbete matsvinn – Göteborg

Hej Anna!

Vi väntar fortfarande på ett officiellt svar från Willys, angående samarbete med Solikyl och allt som presenterades i föregående e-mail.

Vi vill också veta om era insatser för att minska matsvinn i de nämnda butiker i Göteborg (Kvilletorget och Gamlestaden).

Mvh,
Tomasz C.


Avsändare Anna
Mottagare kontakt@solikyl.se
Datum 5-jan-2017 10:58

Hej Tomaz,
Tack för ditt mejl! Som sagt jag tycker att det ni presenterar låter spännande och jag kommer föla utvecklingen med stort intresse. Men vi på Willys har valt att arbeta med en annan typ av modell än den ni presenterar. Det kan visa sig längre fram att vi öppnar upp även för att samarbeta kring “kylskåpslösningar”, men detta är inte aktuellt för oss idag.

Jag önskar er all lycka till framöver!
Vänlig hälsning Anna

Avsändare bruno@solikyl.se
Mottagare Anna
Datum 07-01-2017

“Tack för ditt svar, Anna. Det var dock ofullständigt. Det är redan tydligt för oss att ni inte är intresserad av ett samarbete, men vi vill fortfarande veta vad ni har för lösningar, om inte “kylskåpslösningar”, ang Kvilletorget och Gamlestaden. Vid flera tillfälle har vi försökt att ta kontakt med butikschefen i Gamlestaden, utan något svar. Har ni konkreta planer och åtgärder för att minska svinn på dessa butiker eller ska ni bara fortsätta att slänga mat i väntan på att rätt organisationen ska ta kontakt med er?

Mvh,
Bruno M. Chies
Medgrundare av Solidariskt Kylskåp – Foodsharing Sverige”

 

Avsändare Anna
Mottagare Bruno
Datum 09-01-2017

“Hej Bruno!
Vi har en strategisk plan för att komma igång och hitta samarbeten runt om i Sverige och arbetar aktivt med detta. Rörande de specifika butiker du frågar om så kommer Gamlestaden att starta ett samarbete med Svenska kyrkan i januari. Willys Hemma på Kvilletorget planeras starta samarbete i början av året med en av våra befintliga samarbetspartners i Göteborg, Frälsningsarmén.”

8 svar på ”Är Willys seriösa i kampanjen mot matsvinn? Vi tvivlar”

  1. Det är så typiskt Willys att försöka prata runt ett problem än att se en lösning. Sanningen är att det är pengarna som styr hela vägen. Jag vet har jobbat där i många många år. Problem är till för att sopa under mattan med. Hjälpa föreningar genom sponsring ligger inte för dem alls heller då de inte tjänar nånting på det. De slänger hellre maten än att skänka den till behövande. Butikscheferna är så drillade i tänket att de ska tjäna pengar oavsett. Detta går ut över personalen o kunderna. Jag slutade pga att jag orkade inte se $$$ tecken i ögonen på cheferna längre. Jag försökte många ggr be om hjälp med lite korv o bröd till min sons läger men det blev kalla handen. Jag vet inte hur många ggr chefen kört iväg folk från containern på utsidan där den kasserade maten slängs. O sanningen är att det är verkligen de som behöver hjälp som blir ivägkörda. De är så rädda för negativ reklam, i det här läget är det att någon skulle bli sjuk av en vara från ert kylskåp som kommer från Willys. Så i slutändan skiter Willys i hur mycket de slänger. Skulle tro att det de skänker är en väldigt liten och noga utvald del. Resten går i containern. Tyvärr.

  2. Hej
    Jag är övertygad om att de större organisationerna inte kan ta hand om allt svinn. Jag har försökt skänka bröd till Räddningsmissionen som tyvärr hade alla frysar fulla. Och med tanke på vad som slängs finns ett enormt överskott. Att diskutera vilka som “verkligen” behöver det är vanskligt. Hur som helst behöver vi alla ett jordklot att bo på… Håller med. Det är bara PR och brist på riktig vilja. ????

  3. Hej!

    Måste bara få skriva av mig då jag tycker denna hets emot Willys är helt förkastlig. Ni låter som ett upphängt barn som inte får sitt lördags godis. Willys är en hel koncern, att de inte känner att din modell är lämplig lösning för alla deras butiker, kan ju vem som helst förstå. Ta och lägg fokus på och göra den skillnad ni vill uppnå istället för att hänga upp er på stora företag, som faktiskt är ett av Sveriges mest bidragande i frågan om att betala skatt.

    1. Hej Barbro! Vi har aldrig påstått att vi kan hantera svinn från alla deras butiker. Det märks att du inte läste texten och har svårt att bemötta argumenten som står däri. Och jag förstår inte riktigt vad frågan om hur mycket skatt de betalar har med saken att göra, men eftersom du tog upp frågan, så kanske skulle du intressera dig av att läsa följande (om du har tålamod att faktiskt läsa texter): https://www.etc.se/inrikes/miljardar-betalar-lagre-skatt-en-kassorska-pa-willys

  4. Håller med Barbro i denna sakfråga. Fokusera på ditt istället för att slänga skit på företag

  5. Tycker det framgår tydligt att de inte är intresserade av att samarbeta med en organisation som har en så pass taktlös representant. Att han dess utom passar på att hänga ut dem för att de valt en annan lösning än er tror jag inte direkt gjorde er till toppkandidat för framtida samarbeten. Pinsamt!

    1. Tack Anonym för din synpunkt. Hade Willys valt en annan riktig lösning och samarbetspartner så hade vi inte klagat något. Tyvärr ser jag inte de som seriösa i kampen mot matsvinnet. Vi fick en väldigt annorlunda respons från exempelvis Hemköp.
      Eftersom du har tid att skriva till oss, fråga gärna Willys hur många av sina butiker har ett samarbete där de skänker sin överbliven mat sin en organisation.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.